the Bluecoat

Bernard Colenbrander en Hélene Damen schreven over het kunstgebouw the Bluecoat in Liverpool:

‘Vanuit Nederland gaat menig bureau in het buitenland aan het werk, om daar soms verzeild te raken in hoogst gevoelige opgaven die alleen met strategisch inzicht doorstaan kunnen worden. In spaarzame gevallen blijkt dan dat vreemde ogen dwingen. Zo verging het althans het jonge en relatief onbekende bureau Nederlandse bureau biq, toen het in 2001 begon aan de renovatie van het Bluecoat-complex in Liverpool, een gemeenschapscentrum met een grote verscheidenheid aan culturele voorzieningen. Hoe onervaren het bureau ook was, de opdracht werd verworven vanuit een Europese aanbesteding waaraan biq deelnam als enig bureau van buiten Engeland. biq, geleid door de architecten Hans van der Heijden en Rick Wessels, won in 1996 de Britse versie van Europan een competitie voor een locatie in Liverpool. Het project werd niet gebouwd, maar leverde wel een goede startpositie op, die verder werd verstevigd doordat Van der Heijden en Wessels ter plaatse bij de universiteit emplooi kregen. Daarna volgde de opdracht voor Bluecoat, een tamelijk fors project van 12.5 miljoen pond, en de twee jonge Nederlanders kregen er dingen voor elkaar waarop mening allochtone architect gesneefd zou zijn. God, wat is dit goed, schreef het RIBA Journal bij oplevering van het gebouw, wat een opluchting na al dat staal en glas. In een stad waar enorme klompen van nieuwe gebouwen neergesmeten zijn in wat wel een gebombardeerd landschap lijkt, staat nu een kleinschalig gebouw van massief baksteen, dat hint naar het verleden maar niettemin moeiteloos modern is. Het is een kunstje waar Britse architecten niet meer uitkomen…

Bluecoat directeur Bryan Biggs zei ooit: ‘Behalve voor zijn koelbloedige enthousiasme vielen wij voor Hans’ begrip van de context van the Bluecoat in het centrum van Liverpool. Ook snapte hij de betekenis van onze organisatie binnen het culturele aanbod van Merseyside en hoe belangrijk het is om de historische positie, maar tegelijkertijd ook de eigentijdse ambities duidelijk te maken.’ 

the Bluecoat werd gepubliceerd in o.a. De Architect, Oase, Architecture Today, Architectural Design, Building Design, Bauwelt en the Phaidon Atlas of Architecture. Het project werd door de Liverpool Architects’ Society uitgeroepen tot Gebouw van het jaar, het ontving de RIBA Award, de Brick Award, een eervolle onderscheiding op het World Architects Festival van Barcelona en werd genomineerd voor de Mies van der Rohe Award.

English Heritage [Monumentenzorg] bestempelde the Bluecoat als één van de twintig beste erfgoedprojecten: ‘De sloop, uitbreiding en restauratie zijn succesvol afgerond. De historische lantaarn, de Queen Anne gevel en de wirwar van 18de eeuwse kamers zijn, met wat waarschijnlijk de oudste steensculptuur van de Liver Bird is, volgens de hoogste maatstaven gerestaureerd. Het gebouw heeft een theaterzaal voor 200 personen, retail en horeca, vier galeries en 26 atelierruimten gekregen. Een vooruitstrevend 18de eeuws instituut is succesvol getransformeerd naar een organisatie die vooruitkijkt naar de 21ste eeuw.’

Filmpje met David Dunster over the Bluecoat

Filmpje van de opening

Opdracht: the Bluecoat, Liverpool [VK], 2001-2011